Het geheim van design zit in fijne spullen deel 3: glaasje

Even kijken, hoe zat het ook alweer. Oh ja, in het eerste deel heb ik gesteld dat design een optelsom is van functionaliteit en emotionele waarde. Emotionele waarde kan uiteraard vele vormen aannemen. Bij design denken we doorgaans in eerste instantie aan iets moois. Maar het kan ook best iets grappigs zijn. Zo kwam mijn vriendin eens thuis met twee grappige drinkglaasjes. Kijk, hier heb ik er eentje vast.

foto

 

Dit drinkglas is duidelijk geïnspireerd op de manier waarop ik – en velen met mij – mijn plastic bekertjes doorgaans achter laat: met een flinke kreukel. Het glas is echt slim bewerkt. De kreukel is zo gemaakt dat het glas heel gemakkelijk vast te houden is. Verder is het stevig: door de zware uitvoering kan het tegen een stootje. Maar bovenal oogt het komisch. Een glimlach is waardevol! 

Dat blijkt dan ook wel uit de prijs. Ik meen dat ze iets van 5 of 6 euro per stuk waren. Dat is ongeveer vijf keer zoveel als een puur functioneel glas bij de Blokker of de Action kost. Ik vraag mij af of dit een standaard vermenigvuldigingsfactor is. Zijn we altijd bereid ongeveer vijf keer zoveel te betalen voor goed design als voor armzalig design? Dat proberen we volgende keer eens uit te zoeken. 

Overigens, een ontwerpfout bevat dit glas ook. De rand voelt niet fijn aan je mond als je drinkt. Dag functioneel gemak!  Al ben ik dan best gehecht aan deze glaasjes, erg vaak drink ik er niet uit. Design is in de details!

Geef een reactie

