Boeken, worsten en nog ’ns boeken

ICE International nach Frankfurt Hbf fährt ab aus Gleis 14.’ Een gewijzigd vertrekspoor, de trein heeft ook al drie kwartier vertraging maar dat deert me niet. Ik heb de tijd. Vandaag vertoef ik een volle dag op de Frankfurter Buchmesse, de grootste internationale boekenbeurs. NUtblog heeft een persuitnodiging ontvangen voor de beurs.

Ik heb me voorgenomen om niet op de boeken en hun schrijvers te letten want daar wordt over geschreven, geloof me.
Daarbij moet ik denken aan een uitspraak van een voetbalfotograaf. Hij wilde zich onderscheiden door vooral geen foto’s te maken van het spel. Idee? Het leverde in ieder geval bijzondere foto’s op.

Dus hoe zit het met  het ‘randgebeuren’ op de beurs; de kwaliteit van de espresso, zijn er ‘boekmissen’ en kan ik goed de weg vinden?
Laat ik beginnen met de entree. Een hostess scant mijn persuitnodiging en ik loop door om mijn jas kwijt te raken; meteen wordt mij een ‘gratis’ krant in de maag gesplitst. Er blijkt een garderobe te zijn maar dat is even zoeken. De baliemedewerkers lijken op uitgerangeerde gemeenteambtenaren.
Eenmaal binnen valt de enorme afstand tussen de hallen op. Soepel glijden bezoekers voorbij op een loopband alsof je je op een luchthaven bevindt. De vele worst-tentjes op het binnenplein zorgen daarbij voor de nodige energie om de loopafstanden te overbruggen.

De Buchmesse onderscheidt zich verder niet veel van andere beurzen, op het publiek na dan. Je treft er intellectueel uitziende vijftigers en zestigers aan, jonge  redacteuren en vandaag veel Duitse jeugd (het bleek ‘Jugendtag’).

Interessant is het grote verschil in uiterlijk van de beursstands. De prijs voor de mooiste stand gaat in ieder geval naar Fischer Verlag die een interieur-ontwerper leken te hebben ingeschakeld. De meest in het oog springende stand had Rusland, gekenmerkt door een sterk nationalistische signatuur (zie foto). Ook Finland had als gastland flink uitgepakt met Fins design als uithangbord (op 1:25 in de video). Tv-studio’s waren uit de grond gestampt en je kon zelfs hapjes proeven.
Helaas heb ik geen foto van de meelijwekkende man in de Kazachstan-stand die in halfslaap (ja, ik zag het wel) tussen drie wandjes zijn tijd uitzat.
Een goede espressobar heb ik niet kunnen ontdekken, een ‘boekmiss’ trouwens ook niet. Of het moet de opgetutte dame zijn geweest die op de Russische stand een boek zat ‘te lezen’ en de bladzijde niet omsloeg.

Buchmesse Rusland-stand

Rest mij nog te zeggen dat ik geen enkele deal heb kunnen sluiten namens NUtblog. De beste reclame lijkt me de publicatie van deze blogpost.
In 2016 zijn Nederland en België gastland op de Buchmesse, wellicht tot dan. Bis zum nächsten Mal!

(Foto: NUtblog)

2 gedachtes over “Boeken, worsten en nog ’ns boeken

Geef een reactie

