Jij bent zelf het verschil tussen nieuwe en oude media

Eén van de kenmerken van leuk werk is dat je de mogelijkheid hebt om je eigen functietitel vast te stellen. Zojuist vroeg ik me af wat ik ook alweer doe voor de kost en wat blijkt volgens mijn eigen Linkedinprofiel? Ik ben docent creativiteit en reclame. Buiten het feit dat ik weer helemaal back on track was, moest ik er opeens aan denken dat er ook een tijd geweest is dat ik mezelf docent communicatie, sports business en nieuwe media noemde. Ook niet verkeerd, vond ik destijds. Alleen, dat van die  nieuwe media, dat zat me niet lekker. Want wat zijn dat eigenlijk, nieuwe media? Digitale media? Media die maximaal tien jaar oud zijn? Gelukkig noemde ik mijn functie een tijdje later dus heel anders. Probleem weg!

Zul je net zien. Is het probleem weg, heb je de oplossing. Ik weet niet meer wie het nou zei, maar ik hoorde vorige week de oplossing op het Creativity World Forum. Het verschil tussen nieuwe en oude media zit ‘m niet zozeer in de media, maar in mij of jou. Dit is de nieuwe, fraaie definitie: nieuwe media zijn media die nog niet bestonden toen je geboren werd. Oude media daarentegen waren er al wel op je geboortedag. Helder toch? Ik zou er graag nog wat aan toevoegen: overleden media. Dat zijn media die al wel bestonden toen je geboren werd, maar waar je geen idee van hebt wat het precies is of was. Zo mocht ik van de week een studente uitleggen wat een fax ook alweer precies is. Toen ik begon met werken nog een veelgebruikt ding, vijftien jaar later voor haar een overleden medium!

Nu eens kijken hoe ik mijn functie binnenkort weer ga noemen.

Een gedachte over “Jij bent zelf het verschil tussen nieuwe en oude media

Geef een reactie

