Zo verloopt een project. Creativiteit is doorzetten!

Laatst kwam ik onderstaand plaatje tegen in Steal Like an Artist van Austin Kleon, hier reeds besproken. Voelde alsof ik door de bliksem geraakt werd, zo herkenbaar was het. Want eigenlijk verlopen echt al mijn creatieve processen zo.

Twee weken later is het plaatje nog niet uit mijn systeem verdwenen en heb ik er wat over nagedacht. Ergens in de afgelopen dagen kwam ik tot het inzicht dat het aansloot bij de zoektocht naar een betere definiëring van wat creativiteit eigenlijk is. Tot voor kort hield ik de definitie van Ken Robinson aan: de imaginaire processen die leiden tot ideeën met waarde. De laatste tijd denk ik echter dat creativiteit meer is dan dat. Alleen een idee is immers nog niks, je moet het ook maken (op zijn minst een prototype). Daarom begon ik er steeds meer voor te voelen om net als Tom en David Kelley iets toe te voegen. Zij zeggen: creativity is the ability to invent ideas & the courage to try them out.

Kan kloppen. Creativiteit vraagt moed. Maar als ik naar dit plaatje kijk, is er meer. Creativiteit is ook een kwestie van doorzetten als de energie dat het idee aanvankelijk gaf er langzaam uitloopt. De uitwerking van een idee moet in feite het breekpunt van the dark night of the soul passeren. En om die fase door te komen moet je kennelijk jezelf voorhouden dat het allemaal weliswaar niet zo geweldig is als je eerst dacht, maar dat het de moeite waard is om door te zetten, omdat je er wat van zult leren voor een volgende keer. Zou daar een deel van het verschil zitten tussen mensen die als bijzonder creatief beschouwd worden en mensen die als minder creatief beschouwd worden? Dat de eerste categorie nieuwsgieriger en leergieriger is en daardoor vaker doorzet?

2 gedachtes over “Zo verloopt een project. Creativiteit is doorzetten!

Geef een reactie

