Eigthies-nostalgie (XXVII) – Modern Talking

Om de schijn weg te nemen dat de secretaris altijd naar (redelijk) verantwoorde eighties-muziek luisterde – alhoewel Wham! in bepaalde kringen zeker als not done werd beschouwd – volgt deze keer een smaak die volgens velen zeker wel richting kitsch gaat. De secretaris keert namelijk terug naar het Duitse duo Modern Talking dat een hevige, maar kortstondige succesperiode beleefde in het midden van dit inmiddels zo vaak aangehaalde decennium.

Modern Talking bestond formeel uit Thomas Anders en Dieter Bohlen. In hun nummers horen we regelmatig de hoge falset terug. Deze is echter niet van zanger Anders, maar van een groep achtergrondstemmen. De muziek van Modern Talking is overduidelijk beïnvloed door de destijds populaire italodiscobeat, in Duitsland vaak aangeduid met de term “Disco-fox” (wat ook de naam is van een dansstijl) of gewoon “eurodisco” voor de rest van Europa. Deze vaak uit Duitsland afkomstige stijl werd vooral gekenmerkt door een nadruk op de melodie, gebruik van electronische muziek en liefde als centrale thema.

Modern Talking is een gelikt gecast duo met twee vrij knappe, elkaar aanvullende verschijningen: de blonde (Bohlen) en de donkere (Anders). In die zin is er ook een parallel met Wham! te trekken. De secretaris herinnert zich vooral de ketting van Anders met de naam van echtgenote ‘Nora’ als hanger. Hij nam zich voor dat later ook te doen, maar heeft daar uiteindelijk nooit invulling aan gegeven.

Zoals vaker bij een dergelijke ‘hitmachine’ was de roem kort maar krachtig. Vanaf begin 1985 t/m eind 1986 rolden er een aantal lekker in het gehoor liggende nummers van de persen: ‘Brother Louie’, ‘You can win if you want’ en ‘Atlantis is calling’.  De secretaris vindt hun eerste succes nog het mooist: ‘You’re my heart, you’re my soul. De remix-versie is ook de moeite waard, met name door het instrumentale gedeelte.

In deze clip kijken de jonge Anders en Bohlen nog onschuldig. Niemand kon toen vermoeden dat deze Duitse Frank Masmeiers jaren later flinke ruzie kregen om contracten en geld. Daar waren de achtergrondzangers op een gegeven moment ook bij betrokken. De oorzaak lag in onenigheid over afspraken rondom een comeback-album in 1998. Kennelijk was men de strekking van hun eerdere nummers vergeten……

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s