De Romeinse Lusthof is wél een leuke Asterixfilm

Gérard Depardieu schijnt zijn innige vriendschap met Poetin bezegeld te hebben met een emigratie naar Rusland. Jammer dat hij er vrijwillig naartoe gegaan is. Een paar jaartjes Siberië had mij een passende straf geleken voor zijn deelname aan de wanvertoningen die naar mijn ditmaal onbescheiden mening gemaakt werd van de vier Asterix en Obelix films waar hij in speelde. Ik ben van jongs af aan die hard fan van Asterix en was bij het verschijnen van de eerste speelfilm dan ook bijzonder geïnteresseerd. Het leek mij lastig de finesse van de strip in een speelfilm te vatten. Zou dat lukken?

Eh. Nee dus. Wat mij betreft leek het nergens op. Na vijf minuten uitgezet en iets anders gaan doen.

Dientengevolge was ik sceptisch toen ik een paar weken terug op een advertentie stuitte voor een animatiefilm met de titel Asterix en Obelix en de Romeinse Lusthof. De trailer trok me over de streep:

Gisteren zette ik de oudste twee kinderen in de auto en reed naar de bioscoop. Op de heenweg sloeg de twijfel toe. Zouden de makers in 2014 niet gevallen zijn voor de verleidingen van te druk,te flitsend, te veel? Immers, wie ooit de meest recente Legofilm gezien heeft, durft nauwelijks meer naar de bioscoop voor een anmiatiefilm.

Het viel mee. De Romeinse Lusthof is een Asterix film die wél leuk is. Voor jong en oud zelfs! De graphics doen niet of nauwelijks onder voor de grote Disney en Pixarproducties. Het verhaal is in vergelijking met de strip wat aan de onstuimige en rumoerige kant, maar het is goed te doen. Vooral in de eerste helft van de film wordt het originele verhaal vrij nauwkeurig gevolgd. De karakters uit het boek blijven grotendeels in tact. Het gedelibereer tussen de Romeinse soldaten en hun Centurion over de arbeidsvoorwaarden is bij vlagen hilarisch en een grote knipoog naar de Franse vakbonden. Wel is het wat vreemd dat de meeste Galliërs in de Nederlands gesproken variant een Vlaams accent hebben, al heeft dat ook wel weer wat. In de tweede helft van de film wijkt het script wat meer af ten opzichte van de strip, en dat is niet altijd een verbetering. Maar alles bij elkaar hulde voor deze moderne vertaling, vier sterren: (++++).

Tot slot als bonus nog een clip:

Geef een reactie

