Over heimwee, identiteit en de zoektocht ergens te horen

De secretaris mag dan zijn serie over aanwezige heimwee allang gestaakt hebben – het tij is inmiddels volledig gekeerd -, het is nog evidenter geworden dat een flinke dosis weemoed en melancholie belangrijk deel uitmaken van zijn identiteit. Sterker nog: identiteit is welhaast synoniem aan je gehecht voelen, het “op je plek zijn.” Dit kan betrekking hebben op allerlei (levens)facetten, van heel concreet tot behoorlijk abstract.

Om jezelf met zulke gevoelens te verhouden, helpt het vaak om hierover van gedachten te wisselen met anderen en andermans verhalen te lezen of horen. Zo zei Annejet van der Zijl in Zomergasten van dit jaar over haar studiejaren: “Ik heb nooit het gevoel gehad dat de wereld op mij zat te wachten. Ik zat niet goed in mijn tijd.” De secretaris was zeer geraakt door Van der Zijl, zowel door de herkenbaarheid als de authenticiteit die er uit deze woorden sprak. De tijdgeest bepaalt volgens haar voor een belangrijk deel wie je wordt. “Ik wist niet goed wat ik met mijn leven moest. Misschien had ik de neiging om met een zekere afstand naar het leven te kijken. Ik was een buitenstaander.”

nouveau_binnenwerk
Annejet van der Zijl in Nouveau

Het is bijna voorwaartse heimwee; het zoeken naar een plekje voor jezelf in het universum. De secretaris kent dit gevoel maar al te goed: als het te ver doorschiet, kan het uitmonden in een nietsontziende existentiële angst. Het leven lijkt zich aan je te onttrekken en wanhopig probeer je weer in een trein te springen. Liefst een boemeltje, zodat je onderweg meer gelegenheid hebt om alles in je op te nemen en weer verbindingen aan te leggen.

Kortom, het is een ontdekkingsreis waarbij ook zomaar de bestemming kan worden bereikt. Een goede vriend van de secretaris berichtte laatst dat na een verhuizing deze zomer “het werkelijk thuiskomen is. Heb dit niet eerder gevoeld behalve misschien in mijn jeugd. Ben er enorm dankbaar voor.” Deze sensatie kan teruggebracht worden tot de niet alledaagse betekenis van het werkwoord ‘horen’: volgens mijnwoordenboek.nl “ergens zijn gewone plaats hebben.”

Helaas zijn er ook mensen die hier hun hele leven tevergeefs naar op zoek zijn. Ze maken daar soms dan wel prachtige gedichten over. Binnenkort meer……

Geef een reactie

