Gevraagd: manager by walking around

De meer dan schitterende blogpost hieronder van de Secretaris moedigde me aan om me af te vragen hoe het zit met mijn ideale-baan-gedachten. Al snel moest ik terugdenken aan de tijd dat de oprichters van NUt en hun Beschermheer (ik dus) de collegebanken bevolkten van de Katholieke Universiteit Nijmegen. Het waren de dagen dat niemand nog van Radboud gehoord had, of je moest Theologie of Geschiedenis studeren. De dagen ook dat de Refter neergezet werd, waar het eten ongeacht de naam van het gerecht altijd hetzelfde smaakte. En de dagen dat een man met de naam Goedhart, die bekend stond om zijn perfect kogelronde buik, bedrijfscommunicatiestudenten les gaf over management & organisatie.

Tussen al het geneuzel over Mintzberg door, u weet wel machinebureaucratie, divisieorganisatie, adhocratie, politieke organisatie en zo, viel opeens het begrip ‘management by walking around’. Deze nieuwe manier van management had wat tegendraads in zich, zodat mijn interesse direct gewekt was.

Het leek mij serieus wel wat, her en der al wandelend wat ‘troubleshooten’. Stelt u zich voor: iedereen in paniek vanwege zus en zo, tot ondergetekende als manager around walkt. Rechterhand losjes in de zak van de pantalon, mouwen van het peperdure Italiaanse hemd losjes opgestroopt. En dat je dan ontspannen de angel uit het probleem trekt door de mogelijk oplossingsrichtingen te schetsen, deze alternatieven af te wegen en de werknemers het gevoel te geven dat ze zélf een beslissing genomen hebben. Iedereen weer blij! Of, als er werkelijk niets aan de hand is, gewoon een rondje around walken om te kijken ‘hoe de vlag erbij hangt’ en dan de – ondanks dat er dus niets aan de hand is – enigszins gespannen sfeer met om laten slaan met behulp van een achteloos, maar ook origineel en niemand kwetsend grapje waar daadwerkelijk iedereen om moet lachen. Of dat iedereen gefrustreerd is dat de printer al uren weer niet werkt, totdat de manager toevallig around walkt en door adequaat zijn contacten bij de facilitaire dienst aan te spreken, binnen vijf minuten de printer werkend krijgt zonder zelf verder het apparaat aan te raken, waarna iedereen vol bewondering aan het printen slaat.

Zo’n ontspannen rondlopende kruising tussen George Clooney en Don Draper is de Beschermheer natuurlijk nooit geworden. Managers, zo heb ik na vijftien jaar werken geconcludeerd, zijn meer een probleem dan een oplossing. Als ze around moeten walken om de sfeer te verbeteren en problemen op te lossen, heeft de organisatie de verkeerde mensen aangenomen. Sneakers passen me veel beter dan pantalons en Italiaanse overhemden. En dan blijk ik ook nog veel beter in het maken van grapjes die wel degelijk mensen kwetsen en daardoor slechts door de helft van de omstanders gewaardeerd worden.

Zo zie je maar: voortschrijdend inzicht bestaat. Al moet ik wel zeggen dat die printers dus inderdaad nooit werken.

2 gedachtes over “Gevraagd: manager by walking around

  1. Het blogje mag er zijn, al leidt het naar mijn smaak een beetje te snel af van de voorafgaande blog. Overigens, sommige (print)problemen hebben recht op bestaan, los ze niet op ;-)

Geef een reactie

