Étape 6: Direct Energie besparen

Arpajon-sur-Cère – Montauban, 190,5 km

Hoe lang denkt u dat de winnaar van vandaag, Mark Cavendish dus, op kop gereden heeft? Ik heb de beelden even teruggekeken en houd het op acht seconden. De laatste acht. Da’s netjes. In een sprintetappe gaat het er namelijk om op kop te rijden, maar niet te vroeg. Vraag dat maar aan Dylan Groenewegen. Die is bezig aan een leertraject met een state of the art sprintcurriculum en vertelt daar elke dag over aan de NOS. Dag na dag levert dat een dosis reflectie op die zó keurig is dat hij er gemakkelijk mee af kan studeren bij de gemiddelde hbo-instelling. Kan iemand die jongen een diploma geven als hij de Champs-Elysées haalt?

Deze keer was volgens Dylan het grote leerpunt van zijn sprinttrein: “We kwamen te vroeg op kop.” Die constatering klopte als een bus. Op drie kilometer voor de streep al, dat leek dus nergens op. Het is juist de kunst om tot de laatste kilometer anderen het vuile werk op te laten knappen. Hennie Kuiper zei het al: wielrennen is eerst het bord van je tegenstander leeg eten, voor je aan je eigen bord begint. Wat hij bedoelde is: de Tour de France rijden is energie besparen. Hij zei het er niet bij, maar het mag natuurlijk ook het bord van je ploegmaat zijn. Dagenlang houden de knechten hun kopman uit de wind, zodat deze zo weinig mogelijk energie verknoeit voor de bergen aan de horizon verschijnen. Op hun beurt proberen ook deze domestiques zo veel mogelijk energie te besparen.

Maarten Tjallingii, de recent gestopte ploeggenoot van Dylan Groenewegen, die overigens in zijn leven al heel wat positieve energie in zijn ploeggenoten gepompt heeft, gaf gisteren op de radio een mooi inkijkje van hoe een waterdrager dat doet op een klimmetje van een kilometer of drie. Hij start de beklimming redelijk van voren, niet op kop natuurlijk, dat kost maar energie. Tijdens de klim laat hij zich langzaam uitzakken. Kan hij mooi een kilometertje of drie per uur minder hard omhoog. Scheelt weer energie. Hij zorgt ervoor dat hij op een kleine kilometer van de top aan de staart van het peloton uitkomt. In de laatste paar honderd stijgende meters pakt hij tien bidons collants aan uit de ploegleidersauto. Plakkende bidons? Zeker, het aannemen van een drinkbus kan in een fractie van een seconde, maar je kunt er ook een paar seconden over doen en je gedurende die tijd lekker voort laten trekken door degene die de bidon aangeeft. Precies op de top zitten twee van die bidons in de eigen bidonhouders, drie in de achterzakken van het shirt en nog vijf op de rug onder het shirt. Ben je als combinatie renner-fiets mooi viereneenhalve kilo zwaarder als de afdaling begint. Allemaal potentiële gravitatie-energie – toegegeven, deze term heb ik opgezocht op wikipedia – die ervoor zorgt dat je zo weer voorin zit én de hele ploeg te drinken heeft. Proost!

cavendish-waterdrager

Ondertussen vraag ik me echter vooral af hoe de reflectie van de sprinttrein van Bryan Coquard klonk. Dylan viel wat uit zijn keurige reflectierol en mopperde een beetje op zijn mannen vanwege die op-kop-toestand op drie kilometer van de streep. Dan hadden de ploegen van de nummers één en twee het beter in de vingers. Dimension Data (van Cavendish) en Etixx-Quickstep (van Kittel) waren voor de rode vlag nergens te bekennen. Ik zag echter met nog liefst tien kilometer te gaan al een trein van kerels met grimmige koppen boven zwart-gele shirtjes zichzelf kapot rijden aan kop van het peloton. Dit waren de mannen van sprinthaantje Coquard, die kennelijk grootse plannen had. Normaal trekt in die ploeg alleen Titi Voeckler gekke bekken, maar nu deden ze het van pure inspanning allemaal. Zonde van wat er op hun shirt staat: Direct Energie. Direct alle energie verspeeld zullen ze bedoeld hebben.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s