Étape 12: wielerhooligans

Montpellier – Mont Ventoux, 184 km

Een man in een gele trui rende over de weg. Dat was twee dingen. Ten eerste best een prestatie, zo op die onhandige wielerschoenen. En ten tweede natuurlijk geen gezicht. Een wielrenner zonder fiets is als een springruiter zonder paard, Bassie zonder Adriaan, een soldaat zonder geweer op een Normandisch strand. Het klopt niet en het ziet er gek uit.

Ik had te doen met de rennende Froome. En met de jury, want die moest oordelen over deze onwaarschijnlijk slechte B-film scene. Te veel wind waardoor er te weinig hekken geplaatst kunnen worden bij een geïmproviseerde finishlocatie, en toeschouwer die struikelt of zoiets, een motor die een noodstop maakt, Porte, Froome en Mollema die er tegenaan botsen, een volgende motor die parkeert bovenop de fiets van Froome, Mollema die zijn fiets weer grijpt en naar de finish harkt, een groep achtervolgers die wel of niet last heeft van de situatie, Porte die door die groep gepasseerd wordt, Froome die begint te lopen zonder fiets en dan een te kleine fiets met de verkeerde pedalen aangereikt krijgt van de neutrale wagen, Quintana die even aan een motor gaat hangen. Ik denk niet dat deze situatie exact in de reglementen staat. En dus is elke beslissing die je als jury neemt verkeerd.

Nou kunnen jury’s sowieso rare, onnavolgbare beslissingen nemen, daar niet van. Ik werd zonder opgaaf van redenen door de ene helft van de jury niet erkend als winnaar van de enige wedstrijd die ik won. De andere helft gaf me na protesten van mijn tegenstanders alsnog de trofee. Ik kon er geen touw meer aan vast knopen. Maar bon, deze keer werd er besloten om iedereen behalve Mollema bonus seconden te geven. Of niet, ik snap het ook niet precies meer.

Misschien kunnen we dan ook beter even kijken naar het probleem dat alle ellende veroorzaakte. Dat probleem is: rare mensen. Want wie gaat er nou naar een wielerwedstrijd kijken die je veel beter op tv kunt zien? Uren wachten in de zon, regen of wind en dan flits-flits-flits is alles voorbij. Daar zit natuurlijk weinig logica in, het is raar gedrag. Helaas moeten we er nog aan toevoegen dat veel van die rare mensen ook nog eens echte malloten zijn. Ze trekken een kippenpak aan en rennen mee. Ze stappen naar voren, kijken naar rechts en worden omver gereden door een renner van links. Ze zetten de renners in de rook om, ja, waarom eigenlijk?

Gisteren ging fout wat al veel eerder fout had moeten gaan. Er waren zoveel rare mensen en echte malloten op de Ventoux dat de motoren er simpelweg niet meer door konden. Een beetje minder publiek kan bij de meeste etappes bepaald geen kwaad. Dat was bij de wedstrijden die ik in mijn gloriedagen reed wel anders. Daar was net zo weinig glorie als publiek. En de mensen die er waren deden nog best normaal ook. Behalve die ene keer in Tilburg.

We reden een criterium over een stuk van de binnenring van de Brabantse textielstad. Een racebaan met een bochtje of twee. Ik meen dat het Hemelvaart was en bloedheet. De Tilburgers kon het niks schelen, die zaten lekker op het strand van de Beekse Bergen. Ronden lang zag ik alleen maar dranghekken langs het parcours, mensen ho maar. Totdat we half koers na één van die twee bochten weer de ring opdraaiden. Opeens kwam er een groep van tweehonderd brullende tatoeages op de dranghekken afgestormd. Bierblikjes vlogen in het rond, dikke halskettingen rinkelden. Een orkaan van geluid. Zoef – we waren zowaar zonder ongelukken voorbij. Ik vroeg me af wat we over 1400 meter bij terugkomst mee gingen maken.

Het liep goed af. Drie ronden bleven ze kabaal maken en bier gooien. Toen waren ze, net zo snel als ze gekomen waren, weer weg. Veel later hoorde ik dat de renners van de wedstrijd na ons vervroegd af moesten sprinten, omdat er hooligans onderweg waren naar het parcours. Verstandig besluit van de jury deze keer. Ik denk zomaar dat Willem II een sprintje verloren had.

2 gedachtes over “Étape 12: wielerhooligans

Geef een reactie

