Étape 20: Afdalen is een kunst

Megeve – Morzine, 146,5 km

Drie mannen kwamen samen boven op de Joux-Plane en doken het dal in. Vincenzo Nibali, was dat niet de man die in de Giro in een afdaling Steven Kruijswijk de nek omdraaide? Hij reed zo hard de Agnello af dat onze vriend uit Nuenen een bocht miste en onderstoven in een sneeuwberg duikelde. Au! En Jarlinson Pantano, dook die op weg naar Culoz niet als een valk bovenop Rafal Majka, om de Pool vervolgens op één been te verslaan in de sprint?

We waren benieuwd wie van deze twee meesterdalers als snelste de natte, zwarte piste naar Morzine zou afdalen om daar als eerste zijn  wiel over de streep van deze laatste bergetappe te drukken. Want de derde, Ion Izaguirre, het was leuk dat die ook meedeed, maar daarvan wisten we alleen dat hij een tweelingbroer had met de fantastische naam Gorka.*

Maar Izaguirre legde zijn kin op zijn stuur en begon aan een kunstwerk. Al de eerste de beste serieuze bocht moeten Pantano en Nibali hem laten gaan. Eerstgenoemde miste bijna die bocht, de tweede kreeg waarschijnlijk opeens een visioen van Rio de Janeiro en een ziekenhuiskamer waar het naar gips rook. Wat Pantano daarna ook probeerde, wég was de Bask van Movistar. We hebben niet alles gezien, want Izaguirre was niet alleen te snel voor zijn tegenstanders, ook de cameraman kon hem nauwelijks bijhouden. Wat we wél zagen, was indrukwekkend. Izaguirre maakte nog niet bijna een foutje op het gladde wegdek. Vloeiende lijnen, precies op tijd aanremmen, strakke bochten. Mooi.

Daarmee werd wéér de basis voor een overwinning gelegd in een afdaling. Weet u het nog? Froome pakte het geel bergaf, Pantano besliste de wedstrijd in een afdaling, Bardet pakte zijn voorsprong in een afzink, ook niet voor het eerst trouwens.* Het omgekeerde gebeurt ook. Mollema verprutste zijn podiumkansen door een valpartij in een natte afdaling, met een beetje meer pech was Froome hetzelfde overkomen. Moet ik het nog een keertje over Kruijswijk hebben?

Hard bergop rijden kan de volledige top tien van het klassement. Eindeloos trainen ze erop. Hard bergaf gaan is bij sommigen een heel ander verhaal, maar ik heb niet de indruk dat er met net zo veel bezieling op getraind wordt. Ik vond en vind het zelf altijd hartstikke leuk, dat afdalen, het is ook het enige dat ik écht goed kan geloof ik. Maar de helft van de toppers krijgt er volgens mij gewoon de bibbers van. Thibaut Pinot is er tenminste nog eerlijk over. Hij zag een ploeggenoot keihard vallen en was rijp voor de psycholoog. Die kan Wilco Kelderman waarschijnlijk ook wel gebruiken. Hij kwam vlak na Nibali, Izaguirre en Pantano boven, maar stuiterde onderaan de afdaling met 60 per uur de hekken in. Fiets gewoon niet onder controle. Tweede crash in een afdaling deze Tour.

Drie grote rondes achter elkaar had een Nederlander zicht op de eindzege in een grote ronde. Drie keer ook, ging het in de laatste dagen mis. Vertwijfeld vragen we ons af wat er anders moet. Ik heb er wel een idee over. Om het eindklassement lang spannend te houden ligt de finish steeds vaker niet op, maar achter een berg. Winnen en verliezen doe je niet bergop, maar bergaf. Neem dat afdalen nou eindelijk eens serieus. Selecteer erop, train erop en maak er een kunst van. Leer van Cancellara, Izaguirre en Sagan. Het studiemateriaal staat op YouTube, gratis en voor niks:

 

*Nou… achteraf hadden we het kunnen weten. In de Ronde van Zwitserland haalde Izaguirre een paar weken voor de Tour, vol in beeld, met gemak 110 per uur op zijn tijdritfiets. Daarmee is het, eh… lastiger sturen dan met een gewone racefiets.

*Er is een indrukwekkende afdaling van Bardet te zien op YouTube: Col d’Allos Critérium du Dauphiné 2015.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s