De horeca entree: complexer dan je denkt

De voorzitter en de secretaris waren laatst weer gewoontegetrouw onbeholpen aan het doen bij het betreden van een etablissement. Nadat ze eindelijk een stek hadden gevonden, kwamen ze tot de slotsom dat het binnengaan van een café of restaurant gepaard gaat met nogal wat neteligheden.

In de eerste plaats is de keus een heel proces van wikken en wegen. Het lijkt zo simpel: je stapt gewoon ergens naar binnen voor een natje en een droogje. Overal serveren ze immers een espresso, jus d’orange, gebakken aardappelen en een kabeljauwfilet. Maar niets is minder waar: iens.nl, een collega, een eerdere ervaring enerzijds en de aanblik van publiek en inrichting bij het naderen, maken dat de potentiële bezoeker in korte tijd heel wat overwegingen dient te maken.

Wordt dan uiteindelijk het pand binnengestapt dan is de eerste minuut vaak doorslaggevend voor de verdere ervaring en afdronk. Ten eerste is daar een mogelijke begroeting met het hopelijk gastvrije personeel. De secretaris stelt een korte verwelkoming met welgemeende groet erg op prijs. Dit is echter lang niet altijd het geval. Soms schenken serveersters nauwelijks aandacht aan de nieuwkomer: om het niet persoonlijk op te vatten, stelt de secretaris zich gerust met de gedachte dat het voortbestaan van de horeca-gelegenheid in kwestie kennelijk niet afhangt van de aanwezigheid van de secretaris. Maar nog erger is het, wanneer de gasten naar een specifieke plek worden gedirigeerd, want niets is zo belangrijk als keuzevrijheid op dit onderdeel.

fonteyn
Bron: cafefonteyn.nl

Want, zowel de voorzitter en secretaris hebben zo hun voorkeuren, en deze moeten onderling ook nog afgestemd worden.  Allereerst moet – met name in de winter- een positie dichtbij een radiator te allen tijde vermeden zien te worden. Die vreselijke kachelwarmte is funest voor de sfeer, gevoelige huid en welsprekendheid van beide heren. Maar een ander klimaataspect ligt ook op de loer en laat zich soms pas na een tijdje gelden: een geniepig tochtje maakt dat de rest van de week snotterend en proestend wordt doorgebracht.

Daarnaast moet er in een split second een inschatting worden gemaakt van andere aanwezige gasten. Luidruchtigheid, een gezelschap uit een ander milieu, een al te verliefd stelletje: ze kunnen je op het eerste oog mooi uitgekozen plekje compleet teniet doen. Tot slot is daar de angst voor de vraag “Komt u een hapje eten?” De secretaris weet nog steeds niet hoe hij zich moet voelen, als hierop ontkennend geantwoord wordt, zeker rond dinertijd. Gedoogd, weggekeken, nog net zo welkom?

Nee, het valt allemaal niet mee om zowel fysiek als mentaal een goede positie in te nemen. Goed beschouwd kan het culinaire gedeelte daarna alleen maar meevallen…..

Advertenties

2 gedachtes over “De horeca entree: complexer dan je denkt

  1. Tegenwoordig durf ik niet eens meer in de menukaart (uit pure nieuwsgierigheid) te kijken als ik rond lunchtijd een kopje koffie wil drinken. Heel vaak staat er meteen iemand bij je die vraagt of je iets wilt eten, zo niet (nog erger die vraag) of je iets bij de koffie wilt.
    Maar wat nog vervelender is dat wanneer je kopje leeg is, ze komen vragen of je nog een kopje wilt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s