© Michael Mann

Wat het leven rijker maakt

De Duitse weekkrant Die Zeit heeft al jaren een rubriek die erg populair is. In de rubriek ‘Was Mein Leben reicher macht’ kunnen lezers hun ‘geluksmomenten’ delen. De krant drukt wekelijks een stuk of tien van deze verhaaltjes af op de achterpagina van het feuilleton.
De stukjes hebben iets weg van NRC’s ‘ikjes’ maar zijn veelal beschouwender. En er is onder de inzendingen geen aandrang om literair te imponeren of de cabaretier uit te hangen. De Duitse taal zelf heeft dan weer wel de hebbelijkheid om een indruk achter te laten. Een alledaagse opmerking als ‘Wakker wordend realiseer ik me dat ik nog ruim een uur heb voordat ik eruit moet. Ik draai me nog ‘ns heerlijk om’, leest toch net anders als ‘Wach zu werden, festzustellen, dass ich noch über eine Stunde bis zum Aufstehen habe, und mich genüsslich umzudrehen.’

Enfin, ik lees de stukjes met plezier; ze doen je glimlachen, zijn ontroerend en onschuldig. Ze stemmen tot reflectie. Zeker in deze tijd is het goed om even uit de rijdende trein te stappen en die uit het zicht zien te verdwijnen.

NUtblog probeert al bijna 10 jaar stukjes te schrijven die er toe doen en af en toe, wellicht, beklijven. We hopen ook dat onze lezers deze resonantie in onze blogs waarderen.
En … we zijn benieuwd naar wat uw leven verrijkt. Wat maakt voor u het leven waard, waar denkt u aan als het even wat stroever gaat? Deel uw ervaringen, observaties en reflecties met NUtblog. Wij publiceren ze, onregelmatig, in onze eigen rubriek ‘Wat het leven rijker maakt’. Als auteurs van NUtblog doen we een voorzet; dit is wat ons leven rijker maakt:

Bijna zes

Mijn jongste zoon van vijf kreeg laatst tijdens het avondeten nauwelijks een hap door zijn keel. “Wat is er?” vroeg ik. “Mijn buik zit vol”, zei hij. Tien minuten later zette mijn echtgenote een bordje met kaiserschmarrn (een soort pannenkoekje) als toetje voor zijn neus. Als eerste van het gezin had hij zijn bordje leeg. “Je zei net dat je buik vol zat”, zei ik wat uitdagend tegen hem. “Mijn buik zat niet vol, ik dacht het alleen”. (auteur: de Secretaris)

Groente

Groente. Zie dat je kind maar eens te voeren. Het is mij altijd een raadsel hoe die quinoa-moeders dat lukt. Ik heb een culinair opvoedkundige mislukking in drievoud aan tafel. Eentje keurt zelfs de mierzoete cherrytomaatjes geen blik waardig. Gisteren diende zich opeens de oplossing aan. Alledrie keken ze verlekkerd naar de pan met fabrieksplofkippensoep. Ik kieperde er een blik erwten doorheen. “Als jullie dit opeten, hoef je zo meteen geen groente meer,” zei ik. We hadden een deal. (auteur: de Beschermheer)

Afhaalthai

Buiten bellend en wachtend op mijn Pad Prik Kaeng zie ik, door de half beslagen ruit, dat de eigenaar mijn kant op komt lopen met een dampend tasje. ‘Eet ze!’ (auteur: de Voorzitter)

Plaats uw stukjes als reactie onderaan dit blog of reageer via Twitter op @nutblog.

Hartelijk dank aan fotograaf Michael Mann voor gebruik van de foto.

2 gedachtes over “Wat het leven rijker maakt

  1. NS,

    Wie nogal eens met de trein het land door kruist weet dat stiptheid een zeldzaamheid is bij dit bedrijf.
    Gisterenmorgen stapte ik om 7.31 uur in Arnhem op de trein en om 7.29 uur riep een zeer montere stem door de luidsprekers.
    “Dames en heren, precies op tijd, u hoort het goed, naderen we Amsterdam Amstel.”
    Ook de NS-mederwerkers kennen hun geluksmomenten.

Geef een reactie

