De achterkant van de stad

Steve Jobs vond dat de gebruikers van zijn computers schoonheid verdienden. Zelfs de onderdelen die onzichtbaar waren, moesten net zo goed afgewerkt zijn als de onderdelen die je wel ziet.

Ik dacht aan die uitspraak toen ik met de trein een station binnenrolde. De achterkant van een stad toonde zich aan mij en mijn medepassagiers.
Afgebladderde kozijnen van slaapkamers en keukens. Een uitgebeiteld silhouet van een man aan een eettafel. Exotische dames, achter fel verlichte ramen, die lonken naar de treinreizigers. De blik op schroot en afval; de zelfkant van een plaats.

Hier toont de stad haar ware gezicht. Ongepolijst, als een open wond, omrand met graffiti. Net als de draden, het aluminium en het stofrag aan de achterkant van een computer.
Als Jobs het voor het zeggen had gehad, zou iedere stad er hetzelfde uit zien vanaf het spoor.

(Foto: Maarten van Riel – Wendepunkt)

2 gedachtes over “De achterkant van de stad

  1. Een uitstekende sfeertekening die me doet denken aan Charles Bukowski. Overigens, dat alle steden vanaf het spoor er hetzelfde uit zouden zien is nog maar de vraag maar in ieder geval verzorgder. Kort, maar met oog voor detail een prima bijdrage, Voorzitter.

Geef een reactie

