Twee handige Belgische snufjes

De secretaris was onlangs een weekend in België. De relatie van de secretaris met onze zuiderburen is op zijn zachtst gezegd vrij moeizaam. De balans tussen vrolijke en depressieve momenten slaat bij hem door naar het laatste. Van een fatsoenlijke organisatie van het verkeer en dan met name de bewegwijzering hebben ze weinig kaas gegeten. Verder hebben veel steden een mistroostige aanblik, met name in Wallonië. In dat landsdeel laten veel inwoners je flink hakkelen en verslikken, als je hen in je beste Frans een vraag probeert te stellen. Pas bij de afscheidsgroet blijkt dat de aangesprokene de Nederlandse taal ook redelijk goed beheerst; een bijzondere vorm van sadisme dunkt me.

Maar goed, zo op het eind van het jaar wordt een mens toch wat milder. Bovendien is de hoofdstad van België best het aanzien waard. Een groot voordeel ten opzichte van Nederland is dat je er tenminste met een gerust hart om 22 uur een restaurant binnen kunt stappen om te dineren. Kom daar in ons benepen kikkerlandje maar eens om: de eigenaar zit dan al aan een afzakkertje, terwijl de afwasmachine zijn laatste ronde draait. In Brussel zagen we ook enkele creatieve oplossingen voor alledaagse problemen, die zeker op grotere schaal mogen worden toegepast.

Foto: T.Klijn
Foto: T.Klijn

In een parkeergarage zagen we boven de auto’s een rij met rode (bezet) en groene (vrij) lampjes hangen. Wie kent niet de ervaring dat je verderop een leeg plekje denkt te zien en dan er bij het indraaien een Ford Ka achter de SUV opdoemt. ‘Hé, ik dacht dat die vrij was’, zegt de chauffeur of een ogenschijnlijk behulpzame bijrijder dan met een zekere onnozelheid.

Foto: T. Klijn
Foto: T. Klijn

Een tweede aardigheid trof de secretaris aan toen zijn eega hoge nood had in het overigens zeer aangename Natural Caffé op de kunstberg, nabij het Koninklijk Paleis en het Matisse Museum. Om ongenodigde urineerders te voorkomen, maar aan de andere kant niet een ongastvrije indruk te wekken, bedacht dit etablissement een mooie tussenoplossing: bezoekers kunnen middels het invoeren van een code op de kassabon er rustig voor gaan zitten.

Kijk, daar werd de secretaris nu blij van. Mede door deze originaliteiten werd dit verblijf in België wellicht wel het meest succesvolle ooit, alhoewel de secretaris in die contreien -om maar eens goed Waals te gebruiken- altijd op zijn qui-vive zal zijn…..

5 gedachtes over “Twee handige Belgische snufjes

  1. Beste secretaris,
    Het lijkt mij terecht dat u Begië zowel prijst als misprijst. Er zijn zoals ik het zie verschillende soorten en vormen en afdronken van het verschijnsel dat zich aan ons voordoet als ‘België’. Niet alleen de drie weinig coherente, taalworstelende gebiedsdelen maar ook bijvoorbeeld de zeer uiteenlopende werkelijkheden die we er aantreffen zoals enerzijds het genoeglijke, vermakelijke, artistieke en getalenteerde België en anderzijds het verrommelde, tegenwerkende, voortdurend twijfelende en soms zelfs bruut misdadige België.

    Hoewel ik de Belgen zeker kwaliteiten toedicht die hen in staat stellen betere parkeergarages te bouwen dan we in Nijmegen gewend zijn, denk ik dat de secretaris zelden of nooit per auto de Nijmeegse binnenstad bezoekt. Anders had hij o.a. in de Kelfkensbosgarage precies zo’n lichtjessysteem aangetroffen. Dit schrijf ik niet om u als blogger te beschamen betreffende uw observatie. Hooguit zou ik u willen attenderen op mijn indruk dat de grootsheid van België niet van doen heeft met (deze) kleine lichten. Waarover wij wellicht nog eens kunnen doorpraten onder het genot van een Leffe dubbel of een smakelijk kriekensap.

    1. Zeer te prijzen reactie, loopjongen, u getuigt van een interessante en ruime woordenschat die ik als linguïst zeer waardeer. Ik was al bang dat de parkeer-garage lampjes niet al te origineel waren. Het zegt meer over mijn beperkt aantal bezoekjes aan parkeergarages. Als lid van de Fietsersbond pleeg ik zoveel mogelijk op de fiets te doen, zeker binnen mijn woonplaats Nijmegen.
      Uw aanbod om eens een Leffe te drinken neem ik graag aan!

  2. Om maar even door te zaniken over dat lichtsysteem. Het schijnt dat het beter werkt om één lampje te gebruiken die afhankelijk van de status wel (vrij) of niet (bezet) brandt. Wereldwijd zijn nl. één op de twaalf mannen kleurenblind!

Geef een reactie

